Cel mai răscolitor moment din viaţa creştinătăţii

Standard
Paste
PasteÎn această seară am luat parte la unul dintre cele mai răscolitoare momente din viaţa creştinătăţii. După ce am asistat la Punerea în Mormânt a Mântuitorului nostru Iisus Hristos, creştinii au fost în această seară la Prohodul Domnului. In Sfanta si Marea Vineri, in toate bisericile ortodoxe, se savarseste Denia Prohodului Domnului. Prohodul este slujba de inmormantare a Mantuitorului Iisus Hristos. Versurile Prohodului au fost compuse de Sfantul Ioan Damaschin. Textul Prohodului este impartit, ca structura, in trei parti, prima parte avand 73 de strofe, a doua parte 60 de strofe si a treia parte 43 de strofe. Prima strofa a fiecarei stari este reluata si la sfarsitul ei.
PasteProhodul a fost tiparit pentru prima data in tara noastra pe 6 februarie 1836, de catre ieromonahul Macarie, prin purtarea de grija a episcopului Chesarie Capatana al Buzaului. A fost retiparit in alte doua editii in 1846 si 1853, de catre Anton Pann, insa prima editie ramane normativa pana astazi.
Vinerea Mare este o zi de doliu pentru întreaga creştinătate pentru că atunci Iisus Hristos a fost răstignit. De aceea, în Bisericile Ortodoxe , Vinerea Mare este singura zi din an în care nu se oficiază slujba Liturghiei, deoarece Liturghia înseamnă jertfă și, potrivit tradiției creștine, într-o singură zi nu se pot împlini două jerfe. 
PasteÎn Vinerea Mare creştinii ortodocşi rememorează deopotrivă, suferinţele şi umilinţele îndurate de Mântuitorul Iisus pentru noi și  pentru mântuirea noastră. De asemenea, în Vinerea Mare, creștinii rememorează  durerea imensă a Maicii Domnului, martoră la suferinţele fiului ei crucificat.

linie

Iisus a fost învinovățit de martorii mincinoși de blasfemie

În timpul cercetării, după ce Iisus a fost dus la arhiereul Ana, acesta L-a trimis la  Caiafa, alt arhiereu, care L-a scuipat şi l-a umilit. Cei doi arhierei au încercat să-L învinovăţească pe Iisus de lucruri pe care nu le-a înfăptuit : au adus doi martori mincinoşi care au susţinut că Iisus s-a lăudat cu o blasfemie şi ar fi spus : ”Stricaţi Templul acesta şi în trei zile îl voi ridica”. Totodată, Iisus ar fi  mărturisit ferm că El este Fiul Omului. Deoarece  arhiereii n-au  găsit o dovadă a vinovăţiei Mântuitorului, L-au trimis pe Iisus la Pillat, guvernatorul roman al Provinciei Iudeea. Acesta L-a biciuit, apoi L-a întrebat ”dacă este Împăratul iudeilor”. Iisus a precizat: :”Sunt împărat veşnic, dar Împărăţia mea nu este în lumea aceasta”. Evangheliștii menționează că, ore în şir, arhiereii au continuat să-l batjocorescă  pe Iisus.  

Pillat a rostit sentința și L-a trimis pe Iisus la locul osândei

Arhiereii L-au batjocurit pe Iisus ore în șir. În cele din urmă, Pillat a rostit sentinţa şi Hristos a fost trimis spre locul osândei: El purta  pe cap o cunună de spini şi crucea osânditului  în spate, legată de mâinile întinse. La ceasul al treilea, Iisus a ajuns la locul Căpăţânei: aici a fost răstignit între doi tâlhari, deoarece arhiereii voiau să-i  convingă pe cei din jur că Iisus este un răufăcător. În acele vremuri, răstignirea nu era practicată la evrei, iar în  Palestina această pedeapsă era aplicată doar de autoritatea romană. Condamnatul la moarte pe cruce era dezbrăcat de haine, era biciuit  şi trebuia să parcurgă drumul până la locul execuţie cu crucea în spate, legată de mâinile întinse. În final, sentinţa era adusă la cunoştinţa auditoriului într-un loc public.  

 Mulţimea şi soldaţii L-au umilit pe Iisus în timpul supliciului

A rămas în istoria creştinătăţii un alt gest al umilinţei la care a fost supus Hristos: când I-a fost sete, Mântuitorului i-au dat să bea oţet amestecat cu fiere.

La moartea lui Iisus au apărut semne miraculoase

Evangheliştii au menţionat în evangheliile lor că, după moartea lui Iisus, au apărut mai multe semne miraculoase: s-a rupt catapeteasma Templului, apoi, s-a cutremurat pământul şi s-au despicat pietrele. 

Iudeii aveau motive să-i grăbească moartea lui Iisus  

În timpul supliciului, iudeii se temeau că trupurile osândiţilor vor rămâne pe cruce în ziua următoare, când ei prăznuiau Paştele. De aceea, ei au intervenit și l-au convins pe Pillat ca osândiţii să fie coborâţi de pe cruce, pentru a le grăbi moartea. În acea vreme, exista obiceiul ca osândiţilor să li se zdrobească fluierele picioarelor; Iisus însă, murise. Pentru a se convinge că Iisus a murit, un soldat L-a împuns cu suliţa între coaste.

Trupul lui Iisus, îngropat de doi discipoli

În acea vreme se împlinea o  tradiție ca, după ce era coborât după cruce, trupul oricărui decedat să fie aruncat într-o groapă comună alături de crucea şi cu uneltele cu care a fost executat. În această privință mai exista o alternativă: trupul mortului putea fi încredințat unei persoane care dorea să-l îngroape.

Cei doi discipoli au împlinit ritualul îngropării lui Iisus

Din Sfintele Evanghelii aflăm că doi discipoli, Iosif din Arimateea l-a coborât pe Iisus de pe cruce; el  a fost ajutat de Nicodim, care  i-a uns trupul lui Iisus cu arome. În continuare, după tradiția iudaică, cei doi discipoli au înfăşurat corpul lui Iisus într-un giulgiu, iar capul într-o mahramă.  Sfintele Evanghelii menționează că, după împlinirea întregului ritual, cei doi discipoli L-au îngropat pe Iisus.     

Ultima zi de vineri din Postul Mare, numită Vinerea Paștelui, Vinerea Patimilor, Vinerea Neagră  sau Vinerea Seacă este ziua în care Hristos a fost răstignit. El a murit pe cruce pentru a răscumpăra neamul omenesc de sub jugul păcatului strămoșesc

linie

PastePatimile lui Iisus sunt sfinte, mântuitoare şi înfricoşetoare. Patimile Lui Iisus sunt sfinte pentru că El   a suferit deși era  nevinovat. Totodată, Sfinţii părinţi consideră că Pătimirile lui Hristos sunt mântuitoare şi pentru faptul că, ore în şir, Iisus ca om nu s-a despărţit de Dumnezeu -Tatăl. Mai mult, orele pătimirilor Sale sunt înfricoşătoare, pentru că Cel care a pătimit cu trupul nu este numai om, ci este Dumnezeu-omul.

PasteSfânta zi de Vineri este o zi de doliu pentru toţi creştinii din lumea întreagă, căci noi rememorăm toate suferinţele îndurate de Iisus pentru noi, din iubirea lui nemărginită pentru noi toţi, ca prin ele să fim dezrobiţi din robia păcatului şi a morţii.  Cu toate acestea, învăţăm de la Iisus să-i iertăm pe duşmani. Atunci, în plină suferinţă, Hristos s-a adresat tatălui ceresc: „Părinte, iartă-le lor că nu ştiu ce fac.” Cu ultimele puteri, Mântuitorul a rostit cuvintele: ”Săvârşitu-s-a”! Şi-a înclinat  capul şi Şi-a dat duhul. Ca o ultimă dovadă a umilinţei, Pillat a scris pe crucea Mântuitorului : Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor”.

linie

Slujba s-a  încheiat cu procesiunea de înconjurare a bisericii, care simbolizează ducerea către mormânt a Mântuitorului. În cadrul procesiunii, sunt făcute patru opriri și, la fiecare oprire, este rostită o rugăciune. După procesiune, toți credincioșii prezenți trec pe sub Sfântul Epitaf, la intrarea în lăcașul de cult.

Sfântul Epitaf înseamnă acoperământ de mormânt, aceasta fiind semnificația în limba greacă a Epitafului. Deci, trecerea pe sub Sfântul Epitaf se face pentru a arăta că cei prezenți participă la suferințele și la moartea lui Hristos, trecând prin mormântul Mântuitorului pentru a învia împreună cu El.

Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a murit pe cruce după firea omenească, iar Prohodul Domnului este un fel de slujbă de înmormântare, în care se pomenește importanța morții Mântuitorului, care s-a făcut pentru oameni și pentru mântuirea lor.

linie

SARBATOARE LUMINATA !

Paste

 

 

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s